Köpvillkor
Nedanstående köp och leveransvillkor gäller för alla leveranser från ENAMEL Copenhagen. Dessa villkor gäller om inte andra skriftliga avtal är gjort mellan dig som köpare och ENAMEL Copenhagen.
Pris
Alla angivna priser hos ENAMEL Copenhagen är angett i svenske kr. och är inklusive dansk moms (25%) Vi förbehåller oss rätten för felskrivningar i dom angivna priserna samt förbehåller oss rätten att ändra priserna utan förvarning.
Smycken säljs och levereras med tillhörande ask. Ask säljs/levereras inte utan tillhörande smycke.
Slutsålda varor
Vi förbehåller oss rätten för slutsålda varor samt leveransbrist från leverantör.
Försändelse, leverans samt signering av avtal
Leverans sker med GLS, detta avtal ingås på danska.
Frakt Sverige:
FRAKT TILL ENDAST 40 KR - GRATIS FRAKT VID KÖP ÖVER 700 KR
Leveranstiden är vanligen 1-3 vardagar från den dagen vi skickar varan.
Priset för frakt är synligt i varukorgen.
Leverans anses vara klar när varan försökts levererats till kundens adress. Det är kundens ansvar att uppge rätt adress och information vid orderläggning. ENAMEL Copenhagen kan inte hållas ansvarig för eventuell misslyckad leverans om inte dessa uppgifter är korrekt ifyllda.
Har du valt leverans till ombud och där mot förmodan är fullt, t.ex. vid Jul/Black Friday väljer e.g. Bring att omdistribuera paketet till närmaste ombud. Detta kan inte ENAMEL Copenhagen hållas ansvarig för.
Risk
All risk överflyttas till kund som användare vid leverans.
Betalning
När vi mottagit din beställning/betalning skickar vi iväg varan direkt. Är varan försenat vill du få ett meddelande via email eller telefon. Varorna beställs online och du kan betala med Klarna, Swisch, Visa, Visa Elektron, Eurocard, Maestro.
Rabattkoder
Det går inte att kombinera/använda presentkort och rabattkoder på samma beställning. Rabattkoder måste anges i rabattkodfältet och aktiveras genom att klicka på "använd". Tänk på att kontrollera att rabatten dras av i varukorgen, då den inte kan läggas till i efterhand. Om koden inte skrivs in korrekt, eller inte lagts till vid beställning, kan den inte användas retroaktivt, eller läggas till en redan befintlig beställning. Rabattkoden kan, så länge den är giltig, sparas för användning på en ny beställning.
Faktura
Vi bifogar fakturan i paketet, och denna gäller båda som kvitto samt garantibevis.
Byte:
Vi byter inte varor på webshoppen, önskar du andra varor än dom du har mottaget, ska du skicka dom i retur och därefter göra en ny beställning på dom önskade varorna. Köparen står för returfrakt.
Bemärk att summan för dom returnerade varorna krediteras till samma kort, som du använd vid order/betalning.
Returlabel ska du köpa på ditt fraktbolags hemsida.
Returrätt / Ångerrätt
Vi ger kunden rätt till 30 dagars returrätt/ångerrätt från den dagen kunden mottager varan.
Från och med 1/10 byter vi alltid julklappar fram till 31/1, så du kan handla tryggt.
Observera att där endast är 14 dagars returrätt på Stocksale/Rea
Ångrar du köpet, står du som köpare för kostnaden vid retur. Retur skickas till följande adress:
ENAMEL Copenhagen
H.C. Andersens Boulevard 52, 2 th
1553 København V
Danmark
kontakt@enamelcopenhagen.se
Returlabel ska du köpa på ditt fraktbolags hemsida.
Lägg märke till att vi inte tar emot paket som skickats till box eller ombud, inte heller varor som skickats på efterkrav.
Du ska av den anledningen skicka paketet direkt till vår dörr (företagsleverans rekommenderas då blir det spårbart att skicka, och kan spåras om paketet kommer bort)
Emballera paketet väl och bifoga vänligen kopia av fakturan.
Har du betalat med kreditkort kommer summan returneras till samma kort, som du använde vid köp inom loppet av några få bankdagar.
Använder du dig av returrätten, vill du få pengarna i retur direkt vi fått varan i retur och haft möjlighet att undersöka den.
Presenter vid kampanjer
Vi genomför löpande kampanjer där du får present på köpet. Om du väljer att returnera din order, måste även presenten skickas i retur, annars kommer värdet för presenten att bliva avdraget på summan som vi betalar tillbaka.
Speciella villkor vid köp under rea/ lagerutförsäljning
Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av vara under rea/lagerutförsäljning
Rabattkoder gäller inte på rea/prissänkta varor.
Vid köp under rea/stock sale får man räkna med längre leveranstid. Rabatter kan inte ges retroaktivt under stock sale/rea.
Registrering av personuppgifter
ENAMEL Copenhagen registrerar ditt namn och din adress samt din faktura i samband med köpet. Informationen ges inte vidare, men ENAMEL Copenhagen sparar registreringen i fem år, som lagen föreskriver.
Skador / Brist vid leverans
Om du mottaget ett paket som har synlig transportskada, måste du omedelbart ta kort på paket/emballage. Det samma gäller om du upptäcker att smycken blivet skadade under transport.
Du måste kunna framvisa bild på paket/emballage samt på det skadade innehållet till kontakt@enamelcopenhagen.se
Kom även ihåg att spara emballage tills saken är helt avklarat. Detta kan ta upp till 2 månader, då vårt fraktbolag kan kräva fysiska bevisar under hela perioden, även om saken är klar hos oss.
Saknas något i leveransen på grund av skadat emballage, ska du följa ovanstående procedur på samma sätt.
Reklamationshantering
Vid fel och brister ska man snarast möjligt ta kontakt med ENAMEL Copenhagen. Du som köpare står inte för fraktkostnad i samband med retur när det gäller reklamation. Fel och brister måste dock tillkännagöras inom rimlig tid. Två år efter mottagande av varan upphör rätten att klaga enligt köplagen § 83 styck 1, med mindre annat är avtalat. När ENAMEL Copenhagen mottager en reklamation hanterar vi ärendet så snabbt som möjligt.
Tag alltid kontakt med ENAMEL Copenhagen i samband med reklamationer.
Detta gör du således att du skickar en mail till kontakt@enamelcopenhagen.se med en tydlig bild på varan, samt ditt ordernummer. Därefter tager ENAMEL Copenhagen ställning till om varan är godkänd som reklamation och hur saken då följs upp.
Riktlinjer för reklamationer
ENAMEL Copenhagen ger 2 års reklamationsrätt på alla smycken. Vi ser dock en skillnad mellan produktionsfel, slitage och naturlig syra i huden.
Produktionsfel täcker fel i produktionen av våra smycken. Ett exempel på detta kan vara om ett smycke tappar sin sten/emalj, eller om en ögla på ett armband öppnat sig, eller ett lås inte längre går att stänga. Vi byter självklart alltid ut smycken som har ett produktionsfel. Om du har frågor huruvida det rör sig om ett produktionsfel eller inte är du alltid välkommen att kontakta oss.
Slitage betyder att smycket har varit använt genom en längre tid, och av den anledning blivit slitet. Slitage täcks inte av reklamationsrätten. Ett exempel på slitage kan vara att guldbeläggning och rhodinering försvinner allt eftersom vid användning. Vi byter inte ut smycken som förlorat sin förgyllning eller rhodinering. Detta kan förväntas, då det är en tunn beläggning på smycket.
Felhantering/användning betyder att smycket fått skador till följd av felhantering eller misskötsel.
Vid felhantering täcker inte reklamationsrätten. Ett exempel på felhantering är om smycket ändrat färg då det legat oskyddad framme, eller kommit i kontakt med fukt, kräm, tvål, hårspray, rengöringsmedel eller liknande. Om så är fallet vill smycket snabbt ändra färg, bli mörkare och missfärgat. Smycken ska förvaras i stängda smyckespåsar eller askar när dom inte är i bruk, detta för att säkerställa sitt vackra utseende så länge som möjligt. Smycken som blivet missfärgade i metallen kommer inte godtages som reklamation, då dom varit utsatta för fel förvaring eller användning. Ett annat exempel på felanvändning är om själva kedjan brustit, många av våra smycken har väldigt tunna kedjor och dessa tål inte ryck. Därför vill ett smycke där själva kedjan brustit inte godkännas som reklamation, och felet som varande självförvållat.
Ett annat exempel kan vara våra emaljsmycken, där själva emaljen kan förlora färg eller den kan ramla av om smycket får ligga framme oskyddad i direkt solljus, eller om den utsätts för fukt t.ex. i samband med bad, hårspray, kräm, parfym eller annat. Detta anses varande självförvållat och blir inte godkänd som reklamation.
Naturlig syra i huden betyder att t.ex. ett örhänge kan bli svart/missfärgad på stiften som går igenom örat, samt området runt denna. Detta sker på grund av den naturliga syran i kroppen/huden och anses inte vara en reklamation. Händer det att dina örhängen blir svarta på stiftet eller kedjan som går igenom örat, kan du försöka göra rent med en torr trasa, eller med rengöring avsett för smycken. Det svarta skadar inte dig eller dina örhängen, och går att använda till trots för detta.